I ove godine u organizaciji Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti 22. studenog sudjelovali smo u cjelodnevnom muzejsko-edukativnom projektu “10 škola, 10 umjetnika”.
Cilj je projekta poticanje interesa i aktivnosti gimnazijalaca u upoznavanju dijela povijesti umjetnosti aktivnim istraživanjem i kreativnim pristupom.
Zbog cjelovite obnove palače Vranyczany-Dobrinović, matične kuće NMMU, kao i protekle godine autorica projekta, muzejska savjetnica NMMU dr. sc. Ivana Rončević Elezović, organizirala je provedbu u suradnji s Galerijom Klovićevi dvori. Ovogodišnje projektne aktivnosti bile su vezane za aktualnu izložbu priređenu u suradnji s Muzejom lijepih umjetnosti/Mađarskom nacionalnom galerijom iz Budimpešte pod naslovom „Ideal i stvarnost: Prvo zlatno doba mađarskog slikarstva i začeci hrvatske moderne umjetnosti“.
Susret srednjoškolaca i njihovih profesora/mentora iz različitih dijelova Hrvatske započeo je razgledavanjem postave izložbe 80-ak remek-djela mađarskog slikarstva 19. stoljeća iz stalnog postava najznačajnijih muzejskih institucija Mađarske. Izložena djela pripadaju zlatnom dobu mađarskog slikarstva u širokom stilskom i tematskom presjeku razdoblja. Mađarskim umjetnicima pridruženi su i hrvatski umjetnici druge polovice 19. stoljeća koji su postavili temelje razvoja slikarskoga modernizma u Hrvatskoj. Uz stručno vodstvo, izravnim promatranjem, doživjeli smo važna djela koja su prigodom ove kulturne razmjene ekskluzivno napustila svoje mađarske prostore, kao i prostore naših muzeja da bi bila predstavljena na ovoj zajedničkoj izložbi.
Nakon razgledavanja izložbe uslijedilo je predstavljanje unaprijed zadanih tema, učenici iz svih škola na zanimljiv su način izložili svoje istraživanje i proveli kreativne radionice.
Naše učenice Lea Košir, Tina Rosandić i Ana Marija Butorac uspješno su predstavile lik i stvaralaštvo Bele Čikoš Sesije, hrvatskog slikara i likovnog pedagoga, jednog od osnivača Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i promicatelja moderne u hrvatskoj likovnoj umjetnosti na razmeđi 19. i 20. stoljeća. Naglasak je bio na slici „Judita i Holoferno“ nastaloj 1892. godine koja se čuva u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu i izloženoj na spomenutoj izložbi. Naše su učenice slikarsko djelo unaprijed istražile, predstavile vršnjacima i provele radionicu na temu prikaza lika biblijske heroine Judite u tehnici monotopije.
U ovoj razmjeni ideja i iskustava proširili smo postojeće znanja, upoznali drugačiji pristup prema gradivu povijesti umjetnosti i osvijestili ulogu i važnost muzejskih institucija. Iskusili smo različite načine istraživanja, potkrijepili to iskustvenim doživljajem u izložbenom prostoru i upotpunili kreativnim izričajem na temu istog. Sudjelovanje u projektu višestruko je korisno iskustvo za svako buduće učeničko doživljavanje likovnih djela.
Mihaela Gelemanović Pracaić, prof.